Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hengereld át magad! Minden, amit az SMR hengerekről tudni akartál! 1. rész

2019. 06. 05. 12:15:00
Hengereld át magad! Minden, amit az SMR hengerekről tudni akartál! 1. rész

Az SMR henger kifejezéssel már biztosan te is találkoztál, különösen akkor, ha valamilyen mozgásformát végzel akár verseny-, akár hobbi szinten. Azt azonban, hogy pontosan mi is ez, és mire használható már kevesebben tudják és még kevesebb azoknak a száma, akik rendszeresen használják is ezt az eszközt.

Az SMR-t eleinte az élsportolók és edzők alkalmazták, így lassan beszivárgott az edzőtermekbe és ma már sok ember otthonában is megjelent, mint izomlazító eszköz. Sajnos azonban még mindig elég kevesen ismerték fel a jelentőségét, pedig nagyon is hasznos eszköze a regenerációnak és annak, hogy probléma nélkül mozogj a mindennapokban.

Két részes cikkünkben válaszolunk minden, eddig felmerült kérdésre az SMR hengerekkel kapcsolatban! Ezzel szeretnénk megkönnyíteni választásod, ha épp az ideális henger kiválasztása előtt állsz.

Kezdjük is a legelején!

Az SMR betűszó az angol Self Myofascial Release rövidítése, ami az izompólya vagy a kötőszövet kompressziós önmasszázsát és fellazítását jelenti.  A masszírozó hengerek használatával segítheted izmaid regenerációját az edzések után, ezzel csökkentheted az izomláz mértékét. Ezen túl használatával elősegítheted a problémamentes mozgást, megelőzheted az izomsérüléseket, csökkentheted az izomfeszülés mértékét és kimasszírozhatod a fáradt és feszes izmokat.

A masszázsnak számtalan jótékony hatása van, viszont a szakértő masszázst kevesen engedhetik meg maguknak olyan sűrűn, mint ahogy azt az izmaik megkívánnák. Az SMR hengerrel viszont ki sem kell mozdulnod otthonról és egy saját masszőröd lehet.

Felmerülhet benned azonban a kérdés, hogy miért jó ez neked, valamint miben segít és mégis hogyan válassz jó hengert? Nézzük!

Miben segít az SMR henger?

Az izmokban létrejövő feszültségpontok (ún. trigger pontok) lazítására, az izomcsomók oldására kitűnő lehetőség az SMR henger. A henger használatával az izmot körülvevő hártya és izompólya ellazul, így az izom képes lesz visszanyerni normál állapotát. Ezen túl a sérült izmokban keletkezett letapadások és a behegesedett szövetek fellazítására is kiválóan alkalmas eszköz.  Kezdetben az izomfeszültség talán nem okoz akkora gondot, de idővel gátolja a normál izomműködést, korlátozza a mozgást és a teljesítőképességet. Ezeken a trigger pontokon fájdalom is kialakulhat, ami további problémát jelent. Azonban ha rendszeresen használod az SMR hengert, akkor ezeket meg tudod előzni és gyors javulást érhetsz el.

Persze a masszázs henger használata először furcsa és fájdalmas lehet, de a kezdeti kellemetlen érzést, amikor már kezdenek kiengedni és fellazulni az izomrostok, felváltja egy kellemes, könnyed, felszabadultabb testi érzés, amiért megéri csinálni. Másrészt a nyomást is lehet kontrollálni, attól függően mennyire nehezedünk rá a masszírozó hengerre, ezzel szabályozva a kellemetlen érzés erősségét.

De mi is az a trigger point?

A trigger pontok olyan feszültségpontok és izomcsomók, melyek túlerőltetéstől, erős igénybevételtől, sorozatos terheléstől, hosszabb inaktivitástól, a hiányos vagy helytelen nyújtástól, de akár a stressz okozta érzelmi feszültségtől is kialakulhatnak. Ennek eredményeképpen a lokalizált területeken beszűkült funkciójú csomók más néven trigger pontok alakulhatnak ki. A trigger pontok általában hipertóniásak, érintésre érzékenyek és korlátozzák a környező izmok mozgását.

Ezeket a problémás területeket vagy gócpontokat próbálja meg kimasszírozni a masszőr is, amikor elmész hozzá. Nyomás hatására kisebb nagyobb fájdalom jelentkezik ezeken a helyeken, nyújtás során pedig olyan érzést keltenek, mint egy kötél, amin egy csomó van.  Miért rossz ez? Azon kívül, hogy fáj, nem engedi az izmok normál mozgástartományában való mozgását, ami megakadályozza az optimális fejlődést, sőt a teljesítőképesség csökkenéséhez is vezethet. A diszfunkcionális szövetek egészsége mélyszöveti masszázzsal visszaállítható. Sok esetben a trigger pontok okozzák a nyak vagy a hát táji fájdalmakat. A trigger pontokon néhány másodpercig alkalmazott nyomás segít oldani a feszültséget és ösztönözni a regenerálódást. A masszázs képes változtatni az izomrostok minőségén, így azok lazábbak lesznek, ami hatékonyabb izommunkát és rövidebb regenerálódási időt eredményez. Javul a test vérkeringése, a mozgás minősége, ezáltal csökken a sérülések bekövetkezésének valószínűsége. A gócpontok megszüntetése nem kifejezetten kellemes, különösen az első néhány hengerezés során, de ez még mindig elviselhetőbb, mint együtt élni a már kialakult problémákkal és fájdalmakkal. Az izmok lazulása pedig az idegrendszerre is pozitív hatást gyakorol.

Ezért érdemes minél hamarabb megszabadulni ezektől az izomcsomóktól és visszaállítani a normál izomfunkciót, hiszen így egyszerűen és gyorsan javíthatod a teljesítményed és a közérzeted. 

Mikor használd az SMR vagy masszírozó hengert?

1, Jobb fizikai teljesítmény elérése érdekében

2, Ha rugalmasabb és hajlékonyabb szeretnél lenni.

3, Ha gyorsan búcsút szeretnél mondani az izomláznak

4, Ha bizonyos izomfájdalmaktól és problémáktól szeretnél megszabadulni.

5, Ha szeretnél sportsérüléseket elkerülni.

6, Ha egyszerűen jobban akarod magad érezni a testedben.

7, Hatékony nyújtást és lazítást támogató eszközt keresel edzés előtt és után.

8, Ha gyorsabban szeretnéd regenerálni a tested

9, Ha nem szeretnéd, hogy izmaid folyamatosan feszüljenek és fájjanak

10, Izomcsomók kimasszírozására

 

Milyet válassz?

A piacon számtalan változata fellelhető a hengereknek a felületminőség, a keménység, a hossz, a kialakítás és még számos más szempont alapján. A masszírozandó testrész függvényében számos kérdés van, melyet érdemes feltenni mielőtt kiválasztjuk az legjobb hengert. Hiszen nem mindegy, hogy mennyire érzékeny az adott terület, mekkora izomcsoportot szeretnél kimasszírozni. 4 szempont van, melyet érdemes figyelembe venned akkor, amikor SMR hengert választasz.  Az első a henger felülete.  Hiszen nem mindegy, hogy sima, bordázott vagy épp tüskés felszínű hengert választasz.

1. sima felület

A sima felületűek általában a felső, lágy szövetek lazítására alkalmasak. A sima felületű hengerek segítségével nem csak masszírozni, de nyújtani is nagyszerűen lehet. Amennyiben gyulladt területet szeretnél kimasszírozni akkor elsőként érdemes sima, puha felületű hengert választanod.  

2. bordázott felület

A bordázott felület már a lágy szövet alatti mélyebb szövetek átmasszírozására is alkalmas, így mélyebb izomrétegeket is egyszerűen elérhetsz vele.

3. Tüskés felület

A tüskés felület a bordázott felülethez hasonlóan a mélyebb izomrétegek átmasszírozására alkalmas. A tüskés felszín általában a kézzel és az ujjakkal való masszírozás sajátosságait próbálja imitálni. A tüskés felszínű henger sajátossága, hogy ezzel könnyen kimasszírozhatóak az úgynevezett trigger pontok.  

A masszírozó hengerek széles piacán ma már léteznek olyan hengerek, melyeknek változtatható a felülete. Ilyen például a TheraBand Foam Roller, ami egy sima felszínű masszírozó henger, de külön elérhetőek hozzá különböző erősségű, bordázott felületű úgynevezett „wrap”-ek amikkel fokozni tudod a masszírozó élményt.

Mire figyelj még?

Ha sikerült a felszínek között döntened, akkor érdemes figyelembe venned a henger keménységét. Mivel mindannyian másak vagyunk és mindenkinek más a fájdalomtűrő képessége, ezért a henger kiválasztásánál fontos, hogy figyelembe vedd, hogy mely területet szeretnéd kimasszírozni és az mennyire érzékeny. Ha korábban nem használtál masszírozó hengert, akkor legalább egyszer érdemes minden felületű hengert letesztelned, hiszen csak így tudod az adott testrésznek megfelelő masszírozó eszközt kiválasztani. Az SMR hengerek között létezik olyan, melynek kis mértékben képes vagy szabályozni a keménységét. Ezek a levegővel telt hengerek. Így a levegő mennyiségének szabályozásával puhább vagy keményebb hengert tudsz elérni.  

A henger felülete és keménysége után a választás során érdemes figyelembe venni a henger hosszát. Általában a hengereket 30 cm, 45 cm, 60 cm és 90 cm-es hosszúságban vannak jelen a piacon. A hossz a masszírozandó terület miatt lesz fontos. Ha például a vádlidat, a combodat vagy épp a karodat, vagyis kisebb izomcsoportokat szeretnél átmasszírozni, akkor érdemes a 30 és 45 cm-es henger közül választanod, viszont ha az egész testedet, valamint nagyobb izomcsoportokat is szeretnél megmasszírozni akkor a 60 és 90 cm-es henger az ami közül választanod kell. A hosszabb hengereket továbbá akkor is érdemes választani, hogy ha egyszerre szeretnél több izomcsoportot átmasszírozni.

Az utolsó szempont, amit figyelembe kell venned nem más mint a felhasználási terület. Ma már a hagyományos hengerek mellett megjelentek azok az eszközök is, melyek kisebbek és fogantyúval ellátottak. Ezeket a fogantyús hengerek akkor érdemes választanod, ha például nincs lehetőséged lefeküdni a talajra vagy kevés időd van és csak egy-egy izomcsoportot szeretnél áthengerelni. Ezek az eszközök sok esetben összetolhatóak, így még könnyebben magaddal tudod vinni bárhová. Ilyen például a TheraBand Roller Massager is.

Összességében tehát az SMR henger alkalmazható megelőzésképpen és különböző izomproblémák kezelésének kiegészítéseként is. Feloldja az izmok feszültséggyűjtő pontjait, ezzel harmonikusabbá és fájdalom mentesebbé téve a mozgást, segítve a regenerációt és növelve a teljesítőképességet és hajlékonyságot.

Az egészségesebb izomzatért használd te is az SMR hengereket!

Kezdd el most az ideális masszírozó henger kiválasztását és nézz szét kínálatunkban! >>> Thera-Team masszírozó henger kínálata

Ne feledd, ez csak az első része volt cikkünknek! Ha kíváncsi vagy rá, hogy milyen gyakorlatokat tudsz elvégezni a hengerrel és milyen hatása van a hengernek az izomzatodra akkor térj vissza hozzánk és olvasd el a cikk 2. részét is!

Keresés