Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Togu Jumper használata az élsportban

Csuka Joli - erőnléti edző
2021. 04. 13. 10:10:00
Togu Jumper használata az élsportban A funkcionális sporteszközök száma a fitnesz szektorban szinte végeláthatatlan, a sok hobbisportoló kedvére válogathat a rengeteg eszköz között, évente több újdonság is megjelenik a piacon. Könnyű helyzete van a profi, leigazolt versenyzőknek is, akik a teljesítményfokozás céljából fordulnak az új eszközök felé. 

Nyílván megoszlanak a vélemények, hogy kinek mi fejleszti legjobban a kondicionális vagy koordinációs képességeit és persze fontosak a sportágat jellemző főbb mozgások fejlesztése is. Azt is a sportági mozgások sajátosságai határozzák meg, hogy mely izmokat, képességeket kell tökéletesíteni és milyen sorrendben.

Tipp: Ha csak a cikk egy része érdekel, akkor kattints a hozzá tartozó főcímre és a cikk legördül a számodra érdekes fejezethez!

Az biztos, hogy minél több helyzetben, minél több eszközt igénybe véve foglalkozunk a versenyzővel, annál több inger éri a szervezetét, annál intenzívebbek lesznek az alkalmazkodási folyamatok és annál terhelhetőbb lesz a mozgató, - a szív, -és keringési rendszere.

A stabilitás

Abban mi edzők, sportszakemberek megegyezhetünk, hogy minden sportágban elengedhetetlen egy jó stabilitás, ami nem csak a hétköznapi mozgásunkat határozza meg, - hiszen minden funkcionális mozgás alapja - hanem sportolóknál egy komplexebb mozgásprogram „belépőjét” is jelenti. Egyensúly nélkül nincs állóképesség, erő, hajlékonyság és gyorsaságfejlesztés sem, minden mozgás alkotóeleme,minden mozdulatunknál ez dominál. 

Core izmok

A test mélyizomzatának fejlesztése, ami a CORE izmokra fókuszál, szintén nem hiányozhat a versenyző felkészítéséből, hiszen ez is hozzájárul a sportteljesítmény növelésének lehetőségéhez és a sérülések elkerülésében is segítségünkre szolgál.  
Az alábbi képesség és stabilizátor izmok fejlesztéséhez az egyensúlyozó félgömböt vagy másnéven bosut hívjuk segítségül! Ebben a cikkben a német Togu gyártó eszközével fogjuk bemutatni a gyakorlatok.

A cikkben bemutatott német Togu Jumper terméket webáruházunkban tudod megvásárolni, ide kattintva.

Ez a remek sporteszköz minden sportoló „rémálma”, persze mi, edzők imádjuk a használatát. A gyakorlatok variációja számtalan lehetőséget rejt magában, legyen az a már említett egyensúly fejlesztés, gyorsaságfejlesztés, vagy a core izmok erősítése. 

Az egyensúlyozó képesség

Minden sportágban rendkívül fontos az egyensúlyozó képesség, ami a Togu Jumper mindkét felületén állva, ülve, térdelve egy dinamikus környezetet biztosít az idegrendszer számára és megnövekedett alkalmazkodási folyamatokat indít be.

A gyakorlatokat először statikusan, majd dinamikusan adagolva egy progresszív edzés adható a sportolónak, ami nemcsak az egyensúlyát fejleszti, hanem a hely- illetve helyzetváltoztató képességét is.

 

E képesség fejlesztésénél figyelembe kell vennünk, hogy elsősorban a megfelelő ideg- izomkapcsolatokat kell létrehoznunk, ahol az összes sportági mozgás esetén optimálisan és hatékonyan tud reagálni a test. Az egyensúly hiánya megváltozott hossz-feszítési kapcsolatot és ízületi mozgásbeszűkülést eredményez, ami hosszútávon teljesítményromláshoz vezethet.

Gyakorlatok Togu Jumper egyensúlyozó eszközzel

Mérlegállás

  • Egy lábon állunk, mérlegállás és vissza kiinduló helyzetbe.
  • Ez a talajon egyszerűnek tűnő gyakorlat a Togu Jumper felszínén egy nagy koncentrációt igénylő feladat. Rengeteg variációját ismerjük, plusz terhelést adva, egy igazi haladó gyakorlat.

Kitörés

  • Kitörés, törzsfordítás
  • Maga a gyakorlat már attól is bonyolult, hogy transzverzális síkban is dolgozunk. Többszöri ismétlése erősítő hatású és a propriocepciót is nagymértékben fejleszti.

Gyorskorcsolya

  • Gyorskorcsolya mozdulat egy igazi dinamikus feladat.
  • Oldalról oldalra szökdelésnél a frontális lánc dolgozik leginkább, (gyorskorcsolyázóknak, teniszezőknek, labdajátékosoknak, stb), fejleszti az ízületi stabilizációt, a verseny- vagy meccsközeli dinamikát reprodukálja.

"CORE"

Minden sportághoz elengedhetetlen egy erős core izomzat, amely a legmélyebben elhelyezkedő és a stabilizációért felelős izmokból áll. (Ezek  a gerincnél futó gerincfeszítő izmok, a haránt hasizom, az ágyéki szakaszon a négyszögletű ágyékizom, sokbahasadt izmok, alulról a medencefenék izmai, felülről pedig a rekeszizom.) 

Amikor „core” izmokról beszélünk mindenkinek először a PLANK gyakorlat ugrik be. Ezt a népszerű gyakorlatot rengeteg sportoló használja valamilyen variációban a hasfűző megerősítésére. A hivatalosan LPHC (lumbo-pelvic-hip complex) egységnek nevezett izmok felelősek a gerinc tehermentesítéséért, javítja a dinamikus testtartás kontrollt és ezek megléte nélkül nem terhelhető a sportoló sem. 

Plank

  • Támaszhelyzet (zárt lábak, egyenes felén támaszkodva, előre- hátra döntögetjük a Togu Jumpert)
  • Egyensúlyfejlesztő és core izmokat igénybe vevő gyakorlat, a statikustól a dinamikus kivitelezésig minden variáció fejleszti a sportolót. A Togu Jumper eszköz egy dinamikus környezetet biztosít a core izmok számára a, felső test izmait is intenzíven bevonva a munkába. Zárt lábbal végezve egy kisebb alátámasztási felület ad, ezáltal több izom kapcsolódik a mozgásba.

Oldalplank

  • Plank egy kezes alkartámasszal, 90° fordulattal.
  • Az oldalsó izomláncok erősítésére is szolgáló gyakorlat, amely pozíció változtatással, egy igazi kihívás minden sportoló számára

Burpee

  • Ez a népszerű cross-fit gyakorlat egy kicsit megbolondítva instabilitással, és Togu Jumper használatával, mint plusz terheléssel, fejleszti az állóképességet, erőt, egyensúlyt és a core izomzatot.

Hogyan tovább?

  • Szeretnéd edzésedet fejleszteni a Togu Jumper eszközzel, akkor itt tudod megrendelni a terméket.
  • Nézd meg webáruházunkban további félgömb alakú egyensúlyzó eszközeinket, ide kattintva.
  • Olvasnál még a témában, akkor ajánljuk figyelmedbe Hodoniczki-Kammerer Judit és Kőszegvári Ágnes - gyógytornászok segítségével készült cikkünket, Egyensúly és egyensúlyfejlesztés címmel, melyet ide kattintva tudsz elolvasni.

Olvasnál még a szerzőtől? Csuka Joli korábbi cikkei:

A szerzőkről:

Csuka Joli

Sziasztok! Csuka Joli vagyok, a Base power plate stúdió tulajdonosa, a Power Plate Magyarország oktatási vezetője.
Imádom a mozgást és mindent, ami vele jár. 7 éves korom óta folyamatosan mozgok. 15 évig versenyszerűen tornásztam, majd 10 csodálatos évet táncoltam többek között, a Madách Színházban is. 
A Testnevelési Egyetemen aerobik szakedzői és testnevelő tanári diplomát szereztem, és azóta is folyamatosan képzem magam. Elsők között szereztem meg az erőnléti edzői és sportrehabilitációs tréneri papírokat. Az elmúlt években a Magyar Szinkronúszó Válogatott erőnléti edzője voltam illetve folyamatosan foglalkozom más sportág utánpótlás és felnőtt sportolóival is.
Imádom a power plate-ben rejlő lehetőségeket kihasználva, új eszközöket megismerve, fejleszteni és edzeni mindenkit, aki szereti a mozgást, figyel magára és egészségére.
Szerencsés vagyok, mert azzal foglalkozom, amit szeretek, ami feltölt, és ha csak pár embernek sikerül a mozgást becsempészni az életébe, már nem volt hiába... 

 

Keresés