Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Talajon végzett gyakorlatok - tornaszőnyegen

Csuka Joli - erőnléti edző
2021. 01. 25. 11:49:00
Talajon végzett gyakorlatok - tornaszőnyegen Az edzésünk során - legyen az otthoni vagy fitness termi - rengeteg eszközzel ismerkedünk meg. Beszélünk a funkcionalitásukról, fogásukról, felhasználhatóságukról és sokszor nézünk utána maguknak a gyakorlatoknak is a megfelelő fórumokon. Ebben a cikkünkben a legalapvetőbb fitness eszközzel foglalkozunk, ez pedig nem más, mint a fitnesz tornaszőnyeg vagy fitnesz matrac.

Mielőtt belekezdenél a cikk elolvasásába, fusd át a rövid tartalomjegyzéket:

Tipp: Ha csak a cikk egy része érdekel, akkor kattints a hozzá tartozó főcímre és a cikk legördül a számodra érdekes fejezethez!

Tornaszőnyeg otthonra

A járvány okozta helyzetben egyre többen kényszerülnek egy „otthoni fitness terem” berendezésére, aminek szinte az első és legfontosabb felszerelése a torna matrac. Igen, rengeteg lehetőség van egy egyszerűbb, pénztárcakímélő polifoam beszerzésére, de hosszútávon mindig megéri a befektetést egy minőségi darab. Sok év tapasztalata alapján mondhatom, hogy érdemes kicsit utánanézni a piacon fellelhető top termékeknek is, amik hosszú éveket (megfelelő használat esetén pedig évtizedeket), megannyi gyakorlatot és strapát bírnak ki.

A tornaszőnyeg kiválasztása

A tornaszőnyeg vásárlásához azonban néhány szempontot figyelembe kell vennünk:

1. Tárolás: az otthoni körülmények határozzák meg, hogy hol tudod tárolni a tornaszőnyeget. Fontos, hogy össze is lehessen tekerni, elegánsan az ágy alá betolni vagy netán felakasztani valahova. Mindhárom megoldás praktikus és helykímélő egy kisebb lakásban.

2. Szín: ez nekünk, lányoknak nem mindegy smiley. Mindenkinek van kedvenc színe, de ha nem, akkor is klassz dolog, ha több színből tudunk választani, hiszen évekig ezt nézegetjük majd.

3. Anyag: az egyszerűbb PVC vagy polietilén anyagú szőnyegek, néha rossz szagúak, tapintásuk kellemetlen. Vásárlásnál az sem elhanyagolható, ha allergénmentes és a tisztítása könnyű, esetleg vízálló. Az anyaga határozza meg, hogy csúszik a talajon vagy sem. Mindenképpen ellenőrizd ezt is, mert egyszerűbb tornamatrac megcsúszáskor a gyakorlatoknál balesetveszélyes is lehet. Ugyancsak az anyagon múlik, hogy pl: plank pozíciónál mennyit nyúlik az anyag. Nem utolsó szempont, hogy felületi struktúrája durva, bordázott vagy sima. Használata során a kényelem, a komfortérzés szintje a gyakorlatok minőségére is rányomja a bélyegét. A piacon található tornaszőnyegek közül a legjobb minőségek az úgynevezett HDPE, azaz nagy sűrűségű polietilén anyagból készülnek, mely kiváló kémiai ellenállóképességgel rendelkezik.

4. Használat: szinte ez a legfontosabb az összes közül! Gondold át, hogy milyen gyakorlatokat szoktál csinálni? Fekve, ülve, térdelve legyen kényelmes vagy állásban legyen inkább stabil? Én, személy szerint az állásban végzett gyakorlatokat ritkán csinálom tornamatracon. Azokat inkább keményebb talajon végzem a stabilitás miatt, viszont a fekvő, térdelő vagy nyújtó gyakorlatokhoz vastagabb tornaszőnyeget választok. Ha maradunk a vastagabb tornaszőnyegnél és nehezíteni akarod az állásban végzett feladatsort, akkor mindenképpen végezd a tornaszőnyegen, mert ezzel egyensúlyozó képességedet is fejleszteni tudod. 

Gimnasztikai szőnyeg – avagy vastag tornaszőnyeg

Ha rendszeres használathoz keresel tornaszőnyeg vagy gyógytorna gyakorlatokhoz, akkor mindenképpen kellően vastag tornaszőnyeget keress, mert csak ezek rendelkeznek a megfelelő vastagsággal ahhoz, hogy a gyakorlatok tényleg ízületkímélőek legyen számodra. Egy vastag tornaszőnyeg legalább 1,5 cm vastagsággal rendelkezik, de a TheraBand kínálatában találsz extra vastag tornaszőnyeget is, mely 2,5 cm vastag.

Gyakorlatok

Támaszhelyzetből alkartámaszba és vissza

Ez a gyakorlat haladóknak való, szinte a test összes izmát megdolgoztatja. Ha már „unjuk” a rengeteg statikus plank-et, akkor evvel a kis „huncut” variációval feldobhatjuk edzésünket. A hasizmunkon kívül, a fő működő izom a tricepsz.  Fontos, hogy szőnyegünk ne csúszkáljon alattunk, mert ez rontja a gyakorlat minőségét és még sérülésveszélyes is lehet.

Hasonfekvésben törzsemelés

Ez egy igazi „klasszikus” feladat! Rengeteg variációja van, amit az szab meg, hogy mit szeretnénk fejleszteni  vele.  Hasonfekvésben hiperextenziónak is hívják, ha a törzs munkáját vesszük figyelembe, ilyenkor, a gerincfeszítő izmok dolgoznak leginkább. A törzs munkáján kívül, a kar mozgása is meghatározó. Itt is elsődleges szempont a fejlesztendő terület, ami minden egyes kartartással változtatható.

Kar-láb emelés térdelőtámaszban

Ezt a gyakorlatot akár a rehabilitációs célzattal is csináltathatjuk, de az egyensúlyfejlesztésben is nagy szerepe van. Az alapgyakorlat egy statikus helyzet. Innen a változtatási lehetőségek száma megszámlálhatatlan, mert mind dinamikában, mind kar – és lábtartás helyzetekben tudunk variálni.

Térdelésben combizom nyújtás, törzsfordítással

A végére hagytuk a streching gyakorlatot, ami esetünkben egy combizom nyújtó feladat, a háti szakasz rotációjával. A vastag szőnyegünk jó szolgálatot tesz, mert ezeknél a testhelyzeteknél bizony nem mindegy a kényelmi szempont sem.  Rendkívül kellemetlen lehet, ha egy kiadós streching órán avval vagyunk elfoglalva, hogy melyik testrészünket nyomja a kemény talaj vagy éppen hány rétegben hajtsuk össze a szőnyegünket, hogy ne nyomja az esetlegesen fájó térdízületünket a padló.
A legfontosabb, hogy edzéseink során a gyakorlatok elvégzésére és kivitelezésére fókuszáljunk, komfortos és biztonságos körülmények között.

Kényelmes gyakorlást kívánok!

Szeretnél egy minőségi tornaszőnyeg otthonra? TheraBand prémium minőségű tornaszőnyeg kínálatunkat itt találod!

Olvasnál még a szerzőtől? Csuka Joli korábbi cikkei:

A szerzőkről:

Csuka Joli

Sziasztok! Csuka Joli vagyok, a Base power plate stúdió tulajdonosa, a Power Plate Magyarország oktatási vezetője.
Imádom a mozgást és mindent, ami vele jár. 7 éves korom óta folyamatosan mozgok. 15 évig versenyszerűen tornásztam, majd 10 csodálatos évet táncoltam többek között, a Madách Színházban is. 
A Testnevelési Egyetemen aerobik szakedzői és testnevelő tanári diplomát szereztem, és azóta is folyamatosan képzem magam. Elsők között szereztem meg az erőnléti edzői és sportrehabilitációs tréneri papírokat. Az elmúlt években a Magyar Szinkronúszó Válogatott erőnléti edzője voltam illetve folyamatosan foglalkozom más sportág utánpótlás és felnőtt sportolóival is.
Imádom a power plate-ben rejlő lehetőségeket kihasználva, új eszközöket megismerve, fejleszteni és edzeni mindenkit, aki szereti a mozgást, figyel magára és egészségére.
Szerencsés vagyok, mert azzal foglalkozom, amit szeretek, ami feltölt, és ha csak pár embernek sikerül a mozgást becsempészni az életébe, már nem volt hiába... 

 

Keresés